piątek, 10 września 2021

Viszlát Budapest!



Ostatniego dnia pobytu w stolicy Węgier odwiedziłam Dział Zbiorów Specjalnych Budapesztu. Znajduje się tu bezcenna kolekcja materiałów dokumentujących historię Budy i Pesztu od najwcześniejszych osad znajdujących się na tych terenach. Bibliotekarze przechowują zabytkowe księgi, a zobaczyć je mogą tylko użytkownicy posiadający karty biblioteczne.


Łącznie w dziale znajduje się około 100 tysiecy książek, rękopisów, periodyków i czasopism, około 300 tysięcy plakatów i drobnych druków oraz 120 tysięcy fotografii. 


Miałam przyjemność podziwiać te skarby na własne oczy, a moim przewodnikiem był sam dyrektor Centralnej Biblioteki w Budapeszcie, dr Péter Dippold. Czekała też na mnie miła niespodzianka, ponieważ pracownicy specjalnie dla mnie przygotowali najstarsze księgi dotyczące Polski. Miedzy innymi były tam historyczne opisy wojny polsko-kozacko-tatarskiej i książka o historii Polski oraz Węgier z 1789 roku. 




Na koniec dyrektor poprosił mnie abym opowiedziała mu o moich wrażeniach po wizycie w Metropolitan Library of Budapest. W takich chwilach naprawdę przydaje się znajomość angielskiego, bo zależało mi żeby wyrazić we właściwych słowach wdzięczność za tak szczegółowo przygotowany harmonogram wizyty i do tego całkowicie zgodny z moim erasmusowym programem. Dostałam zaproszenie na następną wizytę z czego chętnie skorzystam w przyszłości i oczywiście zaprosiłam moich nowych węgierskich przyjaciół do Olsztyna. Dzięki bibliotekarzom z Metropolitan Library of Budapest czułam się tam naprawdę dobrze, chociaż ogólnie wielkie miasta to nie jest miejsce dla mnie na dłuższą metę. Z tego też względu od razu po zakończeniu job shadowing udałam się na lotnisko, aby wrócić do domu. 
To był udany i ciekawy wyjazd, który wiele nauczyl mnie nie tylko o bibliotece stolicy Węgier, ale także o sobie. Cieszę się, że mogłam wziąć udział w job shadowing w Budapeszcie, gdzie poznałam fantastycznych bibliotekarzy i mogłam zobaczyć wiele pięknych i niezwykłych miejsc. Szívből köszönöm!


Ostatni post na blogu - zapraszamy na Instagram!

Drodzy Obserwatorzy i Sympatycy bloga "Tak, możemy...w bibliotece", informujemy, iż z dn. 07.07.2023 r. kończymy publikację relacj...